mandag 4. februar 2013

Sukkerfrie marshmallows

Jeg ble inspirert av denne fine bloggen til å prøve meg på min egen variant av sukkerfrie marshmallows! Første gang jeg prøvde ble de ikke noe fine, men i går fikk jeg det til! Jeg syntes ofte at for mye sukrin kan bli litt kvalmende søtt så jeg valgte å lage disse med litt sitron i. Syntes det ble super godt, og kjæresten likte dem også ;) 



Sitron marshmallows:
  • 1 dl vann
  • 1 dl ferskpresset sitronsaft
  • 3 ss gelatin (jeg bruker denne)
  • 5 ss sukrin
  • 1 ss kokkosblomstsukker
  • 1 ts vaniljeekstrakt
  • en klype salt
  • mandelmel eller kokkosstrø
  1. Bland gelatin og sitronsaft i en mikser.
  2. Varm samtidig vann og resten av ingrediensene i en liten kjele til kokepunktet.
  3. Mens du kjører mikseren heller du den varme bladingen i en tynn stråle opp i bollen med gelatin og sitonsaft.
  4. Miks blandingen kraftig i ti min, ikke lenger!
  5. Hell den i en silikonform og sett kaldt til den er stiv, jeg brukte fryser for har så liten tolmodighet, hehe.
  6. Hvis du ikke har silikonform kan du strø mandelmel eller kokkosstrø i en vanlig form, da vil marshmallowsen ikke sette seg fast.

Kos deg! Dette er både sunn og lett kosemat. Perfekt til en kopp te eller kaffe. Her er mine favoritter for tiden, alle kjøpt på iHerb selvfølgelig!



Det er mange helsefordeler ved å spise gelatin! Dette visste jeg ikke selv før ca et år siden. Brukte bare gelatin til å lage vinduer i pepperkakehus, og da var det gelatinplater. Et tips til jul ;) Uansett, her er noen fordeler:
  • Godt for hud, hår og negler
  • Godt for ledd
  • Kan bedre fordøyelse, da det binder vann og hjelper maten gå lettere gjennom tarmen.
  • Kan normalisere magesyre produksjon og reparere skadet tarm.
  • Ryktene sier at det motvirker cellulitter ;)
  • God kilde til kollagen som bygger opp kroppens bindevev fra innsiden (ikke bruk penger på kremer med kollagen, det er tull)
  • Kilde til protein
  • Altså anti-aging, muskelstyrkende, fordøyelsesstyrkende og bindevevsstyrkende supermat
Hvis du vil lese mer om gelatin så anbefaler jeg bloggen frajordtilbord.no og wellnessmama.com :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar