tirsdag 12. november 2013

Supermatkuler

Når det finnes sunne alternatives til godis, kan du gjerne nyte noe godt til kaffen hver dag. Jeg synes i alle fall at det er mye bedre å kunne kose seg hver dag enn å gå bananas en dag i uken. I dag har jeg en oppskrift på supermatkuler, som du fint kan nyte hver dag med god samvittighet. Du kan også legge til mer supermat hvis du ønsker, og da blir de enda sunnere :)

Husk at supermat er ikke noe fikst eller nymotens, men rett og slett matvarer med usedvanlig høy næringsverdi som gjør kroppen godt :)


 Jeg bløtlegger nøttene i et par timer før jeg lager kulene. Optimalt skal nøtter bløtlegges i 12 timer for å bryte ned antinæringsstoffer og gjøre dem lettere å fordøye. Du kan gjerne bløtlegge dadler eller fiken hvis disse er tørre også, husk å fjerne stein eller stilk ;)
 Så er det bare å kjøre alle ingrediensene i en foodprosessor. Du kan nok også bruke en kraftig blender. Smak gjerne til hvor mye søtning du trenger. Har du ikke granateplepulver kan du sløyfe det.

 Jeg triller kuler av massen, og ruller dem deretter i hempfrø, gojipulver eller granateplepulver. Dette er ikke nødvendig, men gir ekstra god smak og gjør at kulene ser finere ut.

 Granateplepulver
 Gojipulver
Oppbevares i fryser, de tiner raskt når du trenger ekstra energi eller noe godt til kaffen <3

9 kommentarer:

  1. Regner med du vet jeg er enig med deg ;).Det er mye bedre å kose seg med det sunne hver dag enn å stappe seg full av usunt når man tar seg "fri".
    Supermatkulene dine ser kjempegode ut!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja, det vet jeg Ragnhild! Men så lager du utrolig mye som ser godt ut også <3

      Slett
  2. Nam Nam :) Akkurat spist Chiakuler nydelige og sunne med mesquite, dadler, kokosolje

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes kjempe godt ut :) jeg laget disse hos mamma og pappa så tok det de hadde i skapene, men hvis jeg var hjemme hadde jeg nok hatt i lucuma :)

      Slett
  3. Dette så yummi ut! Takk for at du deler :)

    SvarSlett
  4. Jeg har så lyst til å teste ut granateplepulver! Det er sikkert superdigg! Disse godiskulene frister :D Håper dagen din har vært fin :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det mååå du Marie :) det smaker himmelsk <3 det har jeg, håper du har det bra om dagen også :)

      Slett
  5. Takk for gode og støttende ord inne hos meg <3
    Ønsker deg en fabelaktig helg!
    Her legger vi bak oss en intens jobbuke, så denne helgen er helt fri for planer *digg*
    Stooor klem
    -Maia

    SvarSlett