torsdag 15. januar 2015

Solskinnssuppe

Å lage store porsjoner supper er et av mine beste tips til alle som ønsker å spise sunnere. Det gjelder både hvis du ønsker å gå ned i vekt, få i deg mer grønnsaker eller mer næring generelt. Jeg prøver å lage en stor porsjon suppe en gang i uken. Så oppbevarer jeg den i kjøleskapet og spiser suppe til lunsj, middag eller mellommåltid hver dag. Blir jeg lei fryser jeg deler av suppen ned, da kan jeg ta den opp når jeg får lyst på suppe igjen. Suppene jeg lager er basert på hjemmekokt kraft. Jeg er så heldig å ha en mamma som koker kraft regelmessig og gir det til meg. Jeg forstår godt at ikke alle har det slik, og da kan en enten koke kraft selv (det er ikke vanskelig, bruk google) eller bruke vann og glutenfri buljong. Grunnen til at jeg bruker kraft er at kraft er utrolig næringsrikt. Det inneholder mineraler og proteiner som er lettopptagelige, gode for tarmen og gunstige for hår, hud og negler. Å innta kraft regelmessig er nok mer virkningsfullt enn å smøre antirynkekrem fra parfymeriet på huden!
På søndag hadde jeg behov for å lyse opp hverdagen litt, og jeg valgte derfor å lage min solskinnssuppe, en gulrot- og søtpotetsuppe med ingefær og chili :D

Helenes solskinnssuppe

500 gram gulrøtter
En stor søtpotet
En liter kraft eller tilsvarende mengde vann og en buljongterning
4 gule løk
4 fedd hvitløk
1 ss smør
1 boks kokosmelk (som har stått i kjøleskapet over natten)
Krydder: chili, ingefær, paprika, gurkemeie, himalayasalt

Skrell søtpotet og gulrøtter og skjær i terninger. Kok opp kraften i en stor kjele og kok søtpotet og gulrøtter i kraften til de er møre (10-12 minutter). Skjær løk i terninger, finhakk hvitløk, og stek dette blankt i smøret. Ha deretter løken oppi kraften. Krydre suppen slik du ønsker. Jeg bruker aldri mål på krydder, men tar et par gode dryss av alle krydrene jeg har nevnt ovenfor. I denne oppskriften brukte jeg mest ingefær og chili. Bruker du buljongterning kan du droppe salt. Når dette har pudret et par minutter, tar du kjelen av varmen og stavmikser til en glatt suppe. Tilslutt har jeg i kokosfettet fra melken (den delen som har størknet på toppen av boksen da den stod kaldt), stavmikser litt til og smaker deretter eventuelt til med mer krydder.
Vanligvis har jeg hempfrø i suppe, men det var tomt. Derfor ble det naturelle cashewnøtter, og det var veldig godt det også! Kokt egg kan også brukes.

Har du laget suppe fra bunnen av før?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar