søndag 4. januar 2015

Studietips

I dag er det for mange siste fridag før den første mandagen i 2015. Mange begynner nytt semester med blanke ark og nye intensjoner. Derfor synes jeg det passet bra med litt studie-inspirasjon!
Nå har jeg studert bachelor i ernæring i over to år. Jeg studerer ved Bjørknes Høyskole, men er nettstudent og har derfor all undervisning hjemme i min egen stue. Grunnen til dette er at jeg har hatt en sykdom i mange år, som til tider har hindret meg i å delta i undervisning ved skolen.
Det er faktisk ikke så lett som mange tror å studere hjemmefra. Ja, jeg styrer min hverdag helt selv, kan gå i pysjen hele dagen og kan lage meg chai-latte til lunsjen. Men hverdagen min krever en god dose selvdisiplin, i tillegg kan det være svært ensomt å ikke ha studievenner og kollokviegrupper. Jeg savner ofte noen å diskutere med, gjøre oppgaver med, og spise lunsj med ikke minst! Likevel er jeg veldig fornøyd ut i fra forholdene, og har klart meg veldig bra. Jeg har faktisk rent A-snitt, og det er noe jeg er veldig stolt av :)

Jeg har blitt spurt om å dele mine beste studietips her på bloggen, so here goes :D

Begynn i god tid

Dette er regel nr en! Jeg utsetter aldri å begynne på et nytt fag, en ny oppgave eller en ny bok. Jo før jeg starter, jo lenger tid har jeg på å komme gjennom pensum og repetere. Det er viktig å jobbe med seg selv, da vi har lett for å utsette ting vi ikke har lyst til å gjøre. Jeg sier alltid til meg selv at jeg i hvert fall skal jobbe litt hver dag. Om det bare er å lese en side så har jeg i hvert fall gjort noe. Som regel får jeg gjort mye mer enn jeg trodde! Å gjøre litt hver dag blir mye i lengden, husk det!

Lag en plan

På Bjørknes har vi en rekke innleveringer fordelt ut over semesteret. Jeg pleier å starte med å lese pensum til oppgavene, og gjøre research før jeg begynner på selve oppgavene. Jeg passer alltid på å være ferdig i god tid til fristen, da vet jeg at jeg ligger godt an i forhold til pensum også. Hvis det ikke er lagt opp slik på din skole, og du har en haug med pensum du skal gjennom er det lurt å lage sin egen plan. Husk at det viktigste er å lese gjennom læringsmålene for faget, og lære deg dette, ikke å lese gjennom all pensum. Det har skjedd flere ganger at jeg ikke har kjøpt alle pensumbøkene, fordi jeg har kunnet finne stoffet et annet sted. Husk å bruke gode kilder som vitenskapelige artikler, ikke ta alt du leser på nett for god fisk!

Begynn med det vanskeligste først

Dette er et av mine beste råd. Det er faktisk lett å fokusere på det vi skjønner, og utsette det vi synes er vanskelig. Når jeg kommer til noe jeg synes er vanskelig leser jeg til jeg skjønner det. Jeg leser ofte da pensum både på norsk og på engelsk, det gir meg en bredere forståelse. I tillegg kan det være lurt å spørre om hjelp hvis du virkelig sitter fast. Det er ikke krise å ikke forstå noe med en gang, du klarer det bare du ikke gir deg!

 Organiser

Kjøp inn permer i fine farger, skilleark, penner, postits osv som gir inspirasjon! Å ha orden i sysakene gjør det lettere å finne frem når du skal repetere. For min del er det mer oversiktlig når jeg ikke har ark slengende rundt. Jeg blir mer motivert til å lese også, når jeg kan systematisere litt (mulig det er bare meg!) :p

Ha det ryddig rundt deg

Ingenting er værre enn en rotete arbeidsplass. I tillegg er det faktisk lite som frister mer enn å rydde når jeg skal lese (er det bare meg?). Jeg prøver å rydde pulten min hver kveld, da er det mer innbydende å sette seg der neste morgen. Jeg passer forøvrig å også ha det ryddig i leiligheten, det er viktig med et godt arbeidsmiljø. Innred plassen din med ting du liker, blomster, telys osv, gjør det koselig rundt deg.

Spis næringsrikt

Siden jeg studerer ernæring kan jeg ikke la være å slenge dette tipset med! Jeg merker stor forskjell i konsentrasjonen min når jeg spiser riktig. Få i deg en næringsrik frokost, og en fargerik lunsj. Husk nok proteiner og sunt fett! Har du lett for å småspise mens du leser? Ha grønnsaker som spisspaprika, agurk, gulrot, stangselleri og cherrytomater lett tilgjengelig. Da har du næringsrik og kalorifattig snacks du kan kose deg med.

Vær fysisk aktiv

Kom deg ut i frisk luft eller på gymmet, og svett ut frustrasjoner og kjedsomhet. Da blir du klarere i hodet og er klar for en ny runde med bøkene. Jeg synes det er nyttig å dele opp dagen min med en økt. I tillegg er det færre på senteret midt på dagen, og da slipper jeg å stå i kø, hehe. Trening gir deg en rekke helseeffekter, så her kan du ikke tape.

Husk hvorfor du gjør det du gjør

Minn deg selv på hvorfor du valgte å studere. Hva er målene dine? Skriv gjerne ned på et ark og heng opp ved arbeidsplassen din. Jeg husker på at jeg valgt ernæring fordi jeg brenner for næringsrik mat, og en sunn livsstil. Jeg ønsker å skape drømmejobben gjennom denne utdanningen. Sliter du veldig med motivasjon er det viktig å ikke tenke på at det er lenge igjen av utdannelsen din, eller at du har mange eksamener igjen. Ta en ting av gangen, plutselig har tiden gått. De fleste savner å ha fleksibiliteten studietilværelsen gir deg. Nyt at du kan ta deg en treningsøkt midt på dagen, handle på en tirsdags formiddag eller ta en dag på sofaen når du trenger det. Leser du jevnt kan du gjøre disse tingene med god samvittighet.
Jeg håper dere liker tipsene mine :) Har dere noen gode studietips til meg?

Bilder fra weheartit.com

5 kommentarer:

  1. Flink du er som har A snitt da! :) Skal vurdere å studere ernæring til høsten. Er ikke så teoretisk av meg så litt skeptisk. Om ikke får jeg bare lese ernæringsbøker og blogger på fritiden mens jeg studerer noe annet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har virkelig tro på at du kan klare det Maria ;) Det er mye biokjemi, men hvis du er interessert så klarer du det! Klem :D

      Slett
  2. Vurderer også å ta bachelor i ernæringsfysiologi på nett ved Bjørknes. Får du dekket studieaviften på 37000 pr semester av lånekassen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får støtte fra lånekassen ;) Det er ganske mye diskusjon rundt jobbmuligheter om dagen, så jeg synes en bør tenke litt rundt dette. Du bør ha i tankene hva du ønsker å gjøre videre, eventuelt videreutdanning ;)

      Slett