fredag 18. januar 2013

Mandelmelk

Stadig flere opplever ubehag ved inntak av kumelk. Det kan gi utslag som vondt i magen, oppblåsthet, dårlig fordøyelse, hudproblemer og luftveisproblemer. Noen er intollerante mot melkesukker, laktose, mens andre ikke tåler proteinene i melken, kasein. Ved intolleranse er det dessverre ikke en test vi kan ta som vil vise dette 100% sikkert. Det beste er å kutte ut matvarer du tror du kan reagere på en og en i en periode, og se om det gjør forskjell.




Det snakkes også mye om at det er pasteuriseringen som gjør at vi ikke klarer å fordøye melk, da dette ødelegger de naturlige enzymene i melken som hjelper oss med denne jobben. Håper på mer forskning på dette området fremover!

Jeg har mange venninner som har hatt god effekt av å kutte ut, eller kutte ned, på melkeprodukter. Selv har jeg opplevd å nesten bli kvitt symptomer på min pollenallergi. Det virker som kumelk øker slimdannelse i kroppen, og mange som er plaget av for eksempel rennende nese, rennende øyne og ørebetennelse kan ha godt av å redusere melkeprodukter i sin diett.

Heldigvis finne det mange alternativer til kumelk en kan bruke <3

Mandelmelk er et supert alternativ til kumelk og smaker kjempe godt! Jeg har ikke funnet mandelmelk til salgs i Norge, unntatt helsekost, der jeg syntes det er alt for dyrt. Jeg har funnet det i Sverige, så da kan det hende det ikke er alt for lenge til det blir tilgjengelig i norske butikker heller. Uansett kan du lett lage det hjemme og da er det både billigere og sunnere!




Hjemmelaget mandelmelk:
  • 1 dl mandler
  • 0,5 l vann
  • en klype himmalayasalt (eller vanlig salt)
  • noen dråper stevia vanilje eller vanilje ekstrakt
  • noen liker å ha et par dadler oppi også for ekstra søt smak (husk å gjerne stenen først)
  • 1 ts rått kakaopulver hvis du vil ha sjokolademelk
  • kanel, kardemomme, nellik, eller annet krydder hvis du vil lage en spicy melk
Jeg syntes mandler er ganske søte i seg selv så jeg bruker ikke dadler.

Legg mandlene i bløt over natten. Dette er viktig for å bryte ned fytinsyre som er en fordøyelseshemmer. Da blir det lettere å fordøye nøttene og lettere for tarmene å ta opp næringsstoffene.

Sleng alle ingrediensene i en blender og blend til du får en helt fin masse. Bruk et rent kjøkkenhåndkle, en fin sil eller (min favoritt) en ren strømpebukse til å sile blandingen. Ta en stor bolle under så du ikke søler. Hvis du bruker strømpebukse kan du bare klippe av ca under kneet og så tre den avklipte delen over blenderen. Dette gir en veldig fin melk uten noen biter av mandel. Det finnes også nøttemelkposer å få kjøpt på noen helsekoster og på ebay.
Hvis du vil ha en ekstra fin melk kan du ha melken i blenderen igjen og gjenta prosessen med silingen.



Oppbevar i en tett flaske i kjøleskap i opptil 4 dager. Smaker kjempe godt i smoothie, med chiafrø i eller over muslie <3

Bilder lånt fra weheartit.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar