tirsdag 19. mars 2013

Greens

Det siste året har jeg konsekvent tatt greens hver morgen! Greens er alger, gressarter og grønnsaker som tørkes og deretter males og puttes på boks. Dermed kan du få en stor mengde grønnsaker inn med en teskje ;) Mange sier greens smaker vondt, men jeg vendet meg fort til smaken! Jeg blander en spesiell shake hver morgen og syntes faktisk den lukter godt! Hvis du syntes det blir for ille kan du blande i litt juice, eple ikke appelsen, og prøve å vende deg til smaken etterhvert. Her er oppskriften på min shake:

Helenes morgen shake:
  • 1 ts best of greens, chlorella, hvetegress eller byggress (her varierer jeg litt)
  • 1 ts rice bran solubles herfra (smaker godt og inneholder masse B-vitaminer)
  • Noen dråper konsentrert aloe vera herfra (gir bedre opptak av blandt annet greens og er supersunt!!)
  • 1 slump (ca. en ss) Udo's choice olje herfra (deilig olje som smører kroppen innenfra!)
Ha ingrediensene i en shaker med en blenderball, fyll opp med ønsket mengde vann og rist i vei! Lages og drikkes rett etter at du har våknet på tom mage. Så venter du 30 min før du spiser eller drikker noe annet ;)


Greens er alkaliserende, det vil si at de motvirker en lav pH i kroppen. Hvis du elsker kaffe som meg, vil greens hjelpe å motvirke surheten til kaffen. Med det forbehold at du ikke drikker mange kopper kaffe om dagen selvfølgelig! Greens er også svært utrensende. Det er derfor viktig å starte i det små og bygge seg opp for å ikke få detox-symptomer som hodepine, uren hud og trøtthet. 

Det beste med greens er at de inneholder vitaminer, mineraler og antioksidanter! Det er bedre å få dette fra mat enn i kjemisk form, så bytt ut vitaminbjørene dine med greens og gjør kroppen glad! Da slipper du også kunstige søtningsmidler og andre kjemiske stoffer.


Andre positive effekter skal være antiaging, gjøre det lettere for deg å gå ned i vekt, redusere stress i kroppen, gi deg mer energi og gi finere hud. Det er vanskelig å vite sikkert om alt som sies om greens funker, men for meg har det hvertfall hatt positiv effekt! Jeg har bland annet merket forskjell i hud, hår og negler!

Her er noen av de ulike formene for greens jeg bruker:

Denne er en blanding av mange ulike greens fra både gress, alger, spirer og grønnsaker! Her får du alt i ett og slipper å blande ulike greens selv.

Hvetegress lages av de gresset som spires hva hvete, og anses som en av de rikeste næringsmidlene i verden. Hvetegress er rik på vitaminer, mineraler, aminosyrer og essensielle fettsyrer. Det inneholder mer C vitamin enn appelsiner, og dobbelt så mye A vitamin som gulerøtter.

Chlorella er en ferskvannsalge som binder seg til tungmetaller og avfallsstoffer og bringer dem ut av kroppen. Det er sterkt utrensende, og jeg anbefaler å trappe dosen din langsomt opp. Chlorella skal også kunne reparere skader i kroppen, og er i tillegg en god kilde til vitaminer og mineraler.

Byggress er gress fra spirede byggryn og inneholder masse vitaminer, mineraler, antioksidanter og khlorofyll. I tillegg inneholder det proteiner og enzymer. Skal være spesielt bra for huden!

Jeg handler stort sett på iHerb fordi det er så mye rimeligere! Husk å bruke koden min NOX480 hvis det er første gang du bestiller, da får du 10$ i rabatt.


Til slutt er det viktig å huske på at ingenting kan erstatte et sunt og variert kosthold med masse grønnsaker! Greens og annen supermat er alltid et supplemang, ikke en erstatning i min mening ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar