onsdag 25. september 2013

Skoleoppgave

Jeg har jobbet med en oppgave på skolen de siste ukene, men nå er den endelig levert og det er deilig! Oppgaven går ut på at vi skal skrive opp alt vi spiser og drikker, i gram og ml, i fire dager. I tillegg skal vi foreta et 24-timers kostholdsintervju av en annen person. Når vi har gjort dette, skal vi føre inn matinntakene i et program som regner ut inntaket vårt av energi og de ulike makro- og mikronæringsstoffene, og vurdere dette mot de nasjonale kostrådene.
Det har vært ganske slitsomt å veie og skrive opp alt jeg har spist, men også veldig interessant å se hva jeg faktisk får i meg på en dag. Dessverre var programmet vi brukte ganske mangelfullt, det var mange av tingene jeg spiser som ikke fantes i programmet, og det påvirker jo "resultatet" jeg fikk tilslutt. Det fantes for eksempel ikke hele linfrø, søtpotet, lecithin, og selvfølgelig ikke egenkokt kraft av økologisk kylling.
Det som er sikkert er at jeg ikke spiser helt i tråd med de nasjonale kostrådene. Mitt inntak av karbohydrater lå på 55,4g i gjennomsnitt, og fettinntaket mitt var alt for høyt i forhold til anbefalingene. Jeg spiser selvfølgelig slik med vilje, men jeg er spent på å høre tilbakemeldingen fra veilederen min. Hun er sikkert ikke fornøyd med at jeg spiser meierismør, og ikke margarin for eksempel, *fnis*
Det som overrasket meg mest var at selv min kjærete, som spiser brødskiver, lompe til pølsen, sjokolade og drikker brus, lå under anbefalingene for karbohydrater. Det sier noe om hvor mye karbo staten mener vi skal spise! Han lå også godt over anbefalingene på fett, særlig det mettede fettet.
Det er viktig å huske at de nasjonale kostrådene er utarbeidet for friske mennesker, for å forebygge sykdom og overvekt. Jeg er ikke frisk, og har også fått hjelp til å sette opp mitt kosthold. Jeg er langt fra ferdig utdannet, og skal ikke gi konkrete råd til andre om hva som passer for dem å spise. Jeg kan kun fortelle hva som fungerer for meg og min kropp. Jeg føler meg i alle fall mye bedre med dette kostholdet, og kommer til å fortsette å spise slik så lenge jeg trives med det!
Er det noen andre som har gjennomfør en slik kostholdsregistrering?

3 kommentarer:

  1. Så spennende! Jeg også får i meg for mye fett, mye avocado osv :D Det føles ut som at kroppen liker det, så da håper jeg at den virkelig gjør det og! Det er flott at du spiser slik du gjør, jeg trur det er det beste du kan gjøre for kroppen din nå :)

    SvarSlett
  2. Så spennend! Viste jo at du hadde dette prosjektet og var så spent åå resultatet.
    Jeg tror det er lurt å holde seg litt unna statens ernæringsråd, og heller teste på kroppen hva som føles bra. Jeg spiser også for mye fett i forhold til anbefalingene, men har bare hatt positiv virkning av det. Men akkurat nå spiser jeg bittelitt mindre fett, og endel mer frukt. Det har liksom bare føltes riktigere og bedre de siste månedene, og da stoler jeg på at det er riktig. Nå. Alt til sin tid, og sin kropp :)
    Klem til deg, og god helg <3

    SvarSlett