fredag 4. oktober 2013

Rosa sløyfe

Nå som oktober har kommet popper det opp kampanjer for rosa sløyfe aksjonen overalt. Selv om flere og flere overlever kreft, er det også stadig flere som får kreft. Det antas at så mye som 30-40% av alle krefttilfeller kunne vært unngått med riktig kosthold og livsstil, og at hvis vi hadde fulgt dagens kostanbefalinger kunne 4000 færre mennesker utviklet kreft i året i Norge! Tenk hvor mye vi kunne unngått om vi hadde spist enda sunnere enn anbefalingene!
Jeg har det siste året opplevd kreft på nært hold. Dette har fått meg til å åpne øynene og tenke mer på hvordan jeg selv kan leve for å unngå kreft, og ikke minst hvordan jeg kan påvirke de jeg er glad i til å leve sunnere. Det er lett å tenke at det ikke skjer med deg eller dine nærmeste, men statistisk sett så stemmer ikke dette. De fleste kjenner noen som har opplevd eller opplever kreft. Brystkreft er den hyppigste krefttypen hos kvinner, og så mye som en av tolv norske kvinner vil i løpet av livet oppleve bryskreft.
Jeg sier ikke at alle krefttilfeller skylles dårlige kost- og levevaner. Det er for eksempel mange som har levd 100% røykfritt som har utviklet lungekreft, faktisk så mange som en av ti tilfeller av lungekreft hos kvinner oppstår hos ikke-røykere.
Selv har jeg valgt å støtte rosa søyfe blandt annet med å kjøpe KitchenAid produkter fra deres linje "Cook for the cure". De siste ti årene har de samlet inn mer enn 9 millioner dollar til inntekt for Rosa sløyfe. Produktene selges hos blandt annet Kitch'n. Hvis du vil støtte Rosa sløyfe aksjonen i Norge kan du gå inn her og lese mer om aksjonen og finne ut hvordan du kan støtte forskning på bryskreft.
Det er viktig å huske at det finnes mange typer kreft, for ikke å snakke om sykdommer, som trenger oppmerksomhet og forskning!
Selv mener jeg en av de viktigste tingene du kan gjøre er å vise forståelse for mennesker som sliter med sykdom, og hjelpe til med små ting i hverdagen. Det er virkelig en kamp å holde hverdagen gående når en ikke er frisk, og ofte er denne kampen dessverre usynlig. Inviter den syke på noe hyggelig de orker å være med på, lag en sunn middag eller gi en liten oppmerksomhet. Det trenger ikke være noe stort for deg, men vil nok føles som stort for den som er syk :)

2 kommentarer:

  1. Kreft er så utrolig skummelt synes jeg, og jeg er livredd for at noen nære skal få det. Trist å høre at du har opplevd det på nært hold! Håper det går bra med de det gjelder!
    Kosthold og livsstil har selvsagt ikke alt å si, men jeg tror det betyr mer enn hva kanskje folk innser. I det minste skader det ikke å ta vare på helsen :)
    Har du lest Crazy sexy diet? Elsker den!! Hun Chris har jo holdt kreften i sjakk i mange år nå, selv om legene sa hun bare hadde kort kort tid igjen. Synes det er så fantastisk.

    Klem til deg søte<3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ragnhild <3 Jeg setter pris på din omtanke :) Jeg har lest boken og sett filmen om Chris, utrolig spennende og fantastisk hva hun har fått til!! Det viser at det nytter med kosthold! Det er slett ikke sikkert at det kan erstatte annen behandling, men kan uansett være et supplement :) Klemmer <3

      Slett