søndag 21. september 2014

Ny dille

Jeg har lett for å få dilla på bestemte matvarer, og da blir det gjerne til at jeg lager dem flere ganger i uken. Akkurat nå har jeg begynt å lage en spesiel type gresskar som tilbehør til middag, nemlig butternutgresskar (butternut squash). Denne grønnsaker er rik på vitamin A, fiber, kalium og magnesium, og kan både bakes, steket og lages mos av. I tillegg kan den brukes i bakst som kaker, brød og muffins! Jeg kjøper den hos invandrerforetninger, men det kan hende den også finnes på for eksempel meny.
 Her har jeg jeg laget en søt (!) vri! Det kan faktisk være veldig godt med søtt tilbehør til en middagsrett. Jeg skar av endene og fjernet det tynne skallet med kniv. Deretter skar jeg den i terninger, husk å fjerne frøene i den nedre delen. Jeg hadde terningene på et bakepapir og hadde en ss makademianøttolje (du kan bruke kokosolje også), masse kanel, en ss kokossukker og noen dryss salt over. Rør godt med hendene og stek på 220 grader i 15 til 25 minutter, stikk en gaffel i bitene for å se om de er møre. Det smaker helt fantastisk, også lukter leiligheten himmelsk!
Har du prøvd butternutgresskar før?

3 kommentarer:

  1. Dette er kjempegodt! Det er så rart hvordan gresskar er godt både salt og søtt. Min favoritt er Hokkaidio, men butternut er også veldig godt. Nå har vi gresskar i hagen, så det har blitt deilig gresskarsuppe noen ganger den siste tiden :)

    SvarSlett
  2. Åh, om dette skal prøves ut!! :)

    SvarSlett
  3. Har lenge hatt lyst til å prøve butternut, men de har ikke solgt det her jeg bor. Får kanskje spørre om de kan ta det inn på butikken :-)

    SvarSlett