fredag 12. desember 2014

Raw pepperkaker

Endelig fredag! Jeg har trent og levert oppgave på skolen, så nå kan helgen bare begynne. I dag skal jeg dele en oppskrift med dere som er kjempe lett å lage og smaker kjempe godt! Dette kan alle like, også de som spiser vanlige pepperkaker. I tillegg er de uten raffinert sukker, gluten og melk, men fulle av næring. Du kan gjerne ta en slik kule før en treningsøkt for eksempel, eller kose deg med en til kaffen på jobb eller skole. Jeg måtte prøve meg frem flere ganger for å finne en smak som lignet mest mulig på mammas pepperkakedeig, og endelig fikk jeg det til :D


Raw Pepperkakekuler

2 dl cashewnøtter
1,5 dl dadler
1 ss kokosblomstsukker
1 ss yaconsirup
1/2 ts kanel
1/2 ts ingefær
1/2 ts malt nellik
en klype salt

Kjør først nøttene i en foodprosessor. Du kan sikkert også bruke en kraftig stavmikser, men dette har jeg ikke prøvd selv. Så tilsetter du resten av ingrediensene unntatt sirupen. Husk å fjerne stenene fra dadlene! Når massen er godt blandet tilsetter du sirup og blander. Mest sannsynlig dannes det en stor ball av blandingen. Denne setter du nå kaldt i et par timer. Når massen har stått litt er det bare å rulle til kuler i passe størrelse :)
Jeg kjøper cashewnøtter og dadler på invandrerforetninger, og yaconsirup og kokosblomstsukker på helsekost eller på iherb. Ikke kjøp dadler tilsatt glukosesirup. Les på ingredienslisten eller kjøp i løsvekt :)
Oppbevares i kjøleskap eller fryser
 God helg <3

3 kommentarer:

  1. Raw pepperkaker♡ Jeg synes de er 100 ganger bedre enn vanlige!! Dine høres supergode ut!
    God helg ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt at oppskriften vår var så lik også :D

      Slett
  2. Ihugga fan av alt som smaker pepperkake! (Nesten iallefall, bortsett fra gingerbread kaffe kanskje... Skal jo ha kaffekosen TIL kaffen, ikke oppi, hehe :P) Disse her så kjempegode ut, og nøtte og daddel basert snop er jo så digg :D God jul! x

    SvarSlett