søndag 7. desember 2014

Banana prep

Jeg er et vane-menneske, og faller lett inn i rutiner når det gjelder mat. Spesielt når det kommer til frokost blir det mye av det samme, og nå om dagen er det grønn smoothie som er favoritten. Jeg har alltid frossen spinat, bær og banan i fryseren. Frosne bær fra butikken er både billige og gode, de har faktisk mer smak enn de ferske. Spinaten er både ferskere og billigere når du kjøper den fryst! Frosne bananer derimot, de finnes kun i smoothieposer, blandet med annen frukt. Når jeg har brukt slike poser, synes jeg ikke bananen har vært spesielt søt, og resultatet har ikke blitt så bra. Dagens tips fra meg er derfor å fryse ned ferske bananer, da kan du velge noen godt modne, og gjerne økologiske også! Det er bittelitt mer jobb, men også mye billigere. Jeg kjøper en til to bunter med bananer, skreller dem og skjærer dem i skiver, ca 12 per banan. Så har jeg dem i et par brødposer, som jeg trykker flate. Det er viktig at du fryser dem slik, og ikke i en klump. Da vil du slite med å få løs de bitene du ønsker, og blenderen din kan bli sliten og i værste fall ødelagt av å kjøre store frosne klumper. Vips så har du frosne bananer tilgjengelig til smoothies eller hjemmelaget bananis :)
Visste du at bananer kan motvirke depresjon? De inneholder nemlig både aminosyren tryptofan og vitamin B6. Kroppen vår kan, med hjelp av B6, omgjøre tryptofan til serotonin. Serotonin er et signalstoff som er kjent for å gjøre oss lettere til sins og gi oss bedre søvn. I tillegg inneholder bananer lett tilgjengelig energi, fiber, kalium og magnesium. Også smaker de kjempe godt :D

1 kommentar:

  1. Det gjør alltid jeg også. Overmodne baner? Vips, opp i fryseren. Lurt.
    God dag♡

    SvarSlett