lørdag 9. februar 2013

Hjemmelaget musli

Jeg husker da Mamma lærte å lage hjemmelaget musli av en venninne da vi bodde i USA. Den ble laget med nøtter, frø, brunt sukker og masse molasses. Jeg trodde lenge at det var den beste muslien jeg noen gang hadde smakt, helt til jeg laget min egen versjon av lavkarbo musli. Denne er vell så god som mamma sin, og hundre ganger bedre enn de sukkerbombene du kjøper i butikken. Å spise en posjon cruslie fra Nestlé er som å spise knuste safari kjeks. Ikke noe jeg vil spise hvertfall. Min musli inneholder ikke sukker, men heller masse sunt fett og fiber!




Hjemmelaget musli:
  • 2 dl hakkede nøtter (de du liker best)
  • 2 dl linfrø
  • 2 dl solsikkefrø
  • 2 dl sesamfrø uten skall
  • 1 dl kokkosflak
  • 1 dl gresskarfrø
  • 2 dl vann
  • 1/2 dl smeltet ekstra virgin eller virgin kokkosolje
  • litt salt
  • 1 ss sukrin
  • 1 ts vaniljepulver eller noen dråper stevia vanilje eller karamell
  • kanel og kardemomme


Fordel alle ingrediensene i en dyp langpanne og stek i ovnen på 200 grader. Rør hvert 10 min til den er passe stekt, avhengig av hvor stekt du liker den ;)


Både mamma og pappa er helt hektet, og den nyeste tilhengeren er selveste mormor! Pleier å drysse den over cottage cheese og tyrkisk yoghurt, eller kokkosyoghurt, sammen med tinte bær. Dette er perfekt skolemat også, ta først cottage cheese og yoghurt i en boks, ha så over frosne bringbær og musli. Bringebærene vil virke som kjøleelement til de er tint <3

Noen som har prøvd å lage musli selv før?

2 kommentarer:

  1. Åh! Dette så godt ut! YUMMI!

    Ønsker deg en fin tirsdag - her er jeg hjemme og syk for andre dag. Omgangsyke og alt det herlige det innebærer. Heldigvis har jeg min aller søsteste Nala som passer på *smiler*

    klem
    -Maia

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjedelig å være syk med omgangssyken da, værste som finnes! Håper du er helt frisk nå :D

      Slett