fredag 8. februar 2013

Å leve med langvarig sykdom

Jeg får ofte høre av de rundt meg at jeg er flink til å takle at jeg lever med diagnosen ME. Det er en sykdom som leger dessverre vet svært lite om, og ofte er lite annerkjent i helsevesenet. Pasienter opplever ulike grader av fatigue og en rekke andre symptomer over lengere tid. Vi vet ennå ikke om denne tlstanden er kronisk. Endel mennesker tror ME er en rent psykisk sykdom, men i dag regnes den som fysisk av WHO. ME-foreningen er imot at denne sykdommen skal assosieres med psyke i det hele tatt, men jeg mener alle sykdommer har eller vil etterhvert ha psykiske komponenter. Vi kan ikke skille det psykiske og det fysiske i kroppen. Uansett hvilken sykdom du har vil det tære på deg psykisk, og støtte er en viktig komponent i det å ble frisk eller friskere.

Etter å ha levd med ME i over 7 år har jeg opparbeidet meg endel teknikker for å leve det beste livet jeg kan leve. Jeg er ikke perfekt på noen måte, og sliter selv med å akseptere min sykdom. Men jeg gir ikke opp å tenke positivt, for jeg har stor tro på at dette vil gjøre mitt liv bedre. Om positiv holdning ikke alene gjør deg frisk, så blir hvertfall hver enkelt dag bedre med en god holdning :)





Her er noen tips fra meg på saken: 

Du er så mye mer enn bare en diagnose
Uansett hvilken sykdom du har så har du sikkert opplevd å føle at folk forbinder deg med sykdommen din. En kronisk eller langvarig sykdom vil naturligvis være en stor del av ditt liv, men det trenger ikke være hele deg. Du er et menneske med håp og drømmer, interesser og dine egne særtrekk. Tenk over hva som gjør deg spesiell, hva dine egenskaper er, hva du liker å gjøre. Fokuser på dette istedet for å fokusere på at du er en pasient. Dyrk dine interesser og dine venner, i den grad du klarer. Dette vil hjelpe deg med selvfølelse som gjør deg både sterkere, og bedre rustet til å takle en sykdom.




Vær takknemmelig for det du har
Se på hva du har i livet ditt. Har du noen som står deg nær? Har du noen å ta vare på? Klarer du å lage mat til deg selv? Har du råd til mat og et sted å bo? Hvis du kan svare ja på noe av dette har du det bedre enn mange andre!
Når jeg tenker over det har jeg mange fantastiske ting i livet mitt:
  • Jeg har en flott familie og svigerfamilie
  • Jeg har funnet mannen i mitt liv
  • Jeg har min egen hund
  • Jeg har utrolig søte venninner som jeg verdsetter
  • Jeg studerer det jeg ønsker
  • Jeg bor i et land som er kåret til det beste landet i verden å bo i
  • søsteren min får behandling for kreft og skal bli frisk!



Aksepter der du er og lev nå
På dette punktet har jeg også mer å lære, nemlig å slutte å ha så høye forventninger til meg selv.
På grunn av min sykdom går jeg glipp av mange ting. Jeg kan for eksempel ikke trene, jeg går glipp av tid med venner og jeg får ikke vært noe særlig på skolen. Jeg prøver å fokusere på der jeg er nå, ikke alt jeg kunne ha gjort hvis jeg var frisk, og alt jeg går glipp av. Vi kan ikke fjerne en ting hva livene våre uten å fjerne alt. Ville du gjort om alt i ditt eget liv? Det ville hvertfall ikke jeg!

Jeg har lært å lytte til min egen kropp, lært hva som er viktig for meg, og lærer å takle nye utfordringer hver dag. Det er jeg takknemmelig for. Jeg har også lært å sette pris på små ting i livet. Kaffekoppen om morgenen, en tur med hunden i solen eller å sitte i armkroken til kjæresten. Mange lar slike små gleder gå den hus forbi!




Ikke sammenlign deg med andre
Dette er noe av det vanskeligste for meg! Jeg har så mange flinke mennesker rundt meg. Venninner som studerer master, er aktive i foreninger, er sosiale og samtidig trener 5 ganger i uken. Det er lett for meg å sammenligne meg med disse flotte jentene! Det er likevel viktig å ikke gjøre det, da det er lett å bli skuffet over egen hverdag. Her må vi heller fokusere på hva vi får til i forhold til vårt eget utgangspunkt. Også må vi huske at ting ikke er så lett for andre som det kan se ut til ;)

Alle har forskjellige utgangspunkt og sykdomsbilder, og alle med samme sykdom vil ha ulik hverdag, ulikt aktivitetsnivå og ulike ambisjoner. Vær glad for at andre klarer mye, og vær ekstra glad for det du selv klarer. En venninne minnet meg på dette senest i går. Hun sa jeg skulle være stolt over alt jeg hadde fått til, på tross av mine utfordringer, og det hjalp meg å tenke over dette.




Ta vare på deg selv
Jeg studerer ernæringsfysiologi og er svært interessert i matvaner, og hvordan disse påvirker ulike sykdommer. Jeg mener en kan forbedre eller eliminere mange plager ved riktig kosthold, og dette har jeg selv erfart!

Jeg spiser nesten 100% gluten og sukkerfritt, og for det meste melkefritt. I tillegg er jeg opptatt av å få i meg mest mulig grønt og mye sunt fett. Spesielt omega3 mener jeg er viktig. I tillegg prøver jeg å komme meg ut en gang hver dag. Uansett om det bare er til postkassen og tilbake! I flere studier har å gå turer jevnlig vist seg å være like effektivt som lykkepiller mot depresjon! Å få litt sol og frisk luft daglig gjør hvertfall meg i bedre humør :)


Håper disse tipsene kan hjelpe andre som lider av ulike sykdommer! Jeg er ingen ekspert, og har kun erfaring fra mitt eget liv. Det jeg vet er at du bestemmer hvordan du skal se på en situasjon og ditt eget liv. Og en positiv holdning vil ikke bare hjelpe deg selv, men spre glede til de rundt deg!


Positive tanker,
positive ord,
positive handlinger
og det positive gror

God helg<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar