tirsdag 25. mars 2014

Mat jeg elsker

Jeg er en "vaneperson" til tusen, når jeg først får dilla på noe vil jeg ha det hele tiden! Dette gjelder spesielt mat, så her kommer en liste med mat jeg er besatt av om dagen:


Peanøttsmør og andre nøttesmør:

Peanøttsmør har 7g protein per 2ss. Protein er viktig for oppbygging av muskler etter trening, immunforsvaret ditt og hjernefunksjon. I tillegg har det mye umettet fett, samme ratio av fettsyrer som olivenolje faktisk. Husk å kjøpe et peanøttsmør som består av peanøtter og eventuelt havsalt, ikke noe annet, og gjerne økologisk! Jeg elsker peanøttsmør i smoothien min på morgenen :)

Egg:

Egg er en fantastisk kilde til protein og fett. Egg vil gi deg en mod metthetsfølelse og holde blodsukkeret ditt jevnt. I tillegg er det en god kilde til B-vitaminer, selen og A-vitamin. Husk å kjøpe økologiske egg fra glade høner. Lag deg en deilig omelett, med ost, skinke og grønnsaker.

Chiafrø:

Chiafrø har mer omega3 enn laks, mer kalsium enn melk og mer antioksidanter enn blåbær. De har et høyt innhold av de fleste vitaminer og mineraler, og de holder blodsukkeret ditt mer stabilt. De kan puttes i smoothie, i grøt eller du kan lage chiagrøt med mandelmelk og bær. De er også fantastiske i hjemmebakt brød, da de lager en gele når de blandes med vann og gjør brødet mer saftig.

Mandelmelk:

Mandelmelk er et godt alternativ for deg som ønsker å redusere melkeinntaket ditt. Mange, særlig kvinner, reagerer på melkeprodukter i form av oppblåst mage og slimdannelse. Mandelmelk er rikt på kalsium og kan lett lages hjemme. Ellers kan det kjøpes på helsekost, og stadig flere dagligvarebutikker. Jeg elsker å ha mandelmelk i smoothie, det tar den virkelig til nye høyder.
Ellers har det nydelige været virkelig gitt med lyst på frukt og grønnsaker! Dermed blir det mangesalat og wok nesten annenhver dag. Heldigvis er kjæresten blitt mer og mer glad i grønndsaker, og koser seg han også :D
Og smoothies, får ikke nok av dem om dagen <3 Hva slags mat har dere dilla på i det siste? 

3 kommentarer:

  1. Jeg kjøper øko-peanøttsmør og chiafrø, nam. Økologiske egg brukes ganske så flittig, og noen ganger lager jeg mandelmelk :) Smootie er jeg ikke så glad i men bøtter ned med bær, grønnsaker og frukt alikevel :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Musikk i mine ører, høres ut som du er kjempe flink! :D

      Slett
  2. Nøttesmør er en evigvarende dille hos meg også. Og tahini. Og rå sjokolade.
    Om en liten stund (noen uker ca!?) vet jeg at jeg kommer til å få dilla på de pakistanske/champagne mangoene og moreller. Spiser masse masse av det hele sesongen :)
    Sees på lørdag <3

    SvarSlett