søndag 13. juli 2014

Hvordan lage en god og sunn smoothie

Å drikke smoothie har blitt utrolig populær de siste årene, spesielt i sommerhalvåret. Du kan nå få tak i smoothies på kafé, på matbutikken og på bensinstasjoner. Selv om smoothie er et godt alternativ i forhold til mye annet når en er på farten, er ikke alle like sunne. Den sunneste lager du selvføgelig hjemme selv, og i dag skal jeg gi deg noen tips til akkurat dette.
Jeg drikker selv en stor smoothie til frokost hver eneste dag, og ofte etter trening også :

Væske:
Mange smoothies har juice som base. Dette er uheldig da juice har et høyt sukkerinnhold og gir en rask blodsukkerstigning. I tillegg er ferdige juicer lave på næringsstoffer i forhold til ferskpressede. Jeg anbefaler å bruke 50/50 av vann og melk i smoothie. Jeg foretrekker usøtet mandelmelk, men du kan også bruke kumelk eller havremelk. I tillegg har jeg i isbiter som gir en god konsistens på smoothien, nesten som en frappé.

Grønnsaker:
Grønnsaker i smoothie er genialt! Jeg har alltid i en stor neve spinat, den smakes ikke og gir masse næring. Spinat inneholder folat, vitamin K, B6, A, C og E, i tillegg til antioksidanter og jern. Du kan også ha i for eksempel agurk, gulrot eller grønnkål.
Frukt og bær:
Jeg foretrekker å bruke bær i smoothie. Bær har nemlig et lavere sukkerinnhold enn frukt, i tillegg til mer antioksidanter. Her er det mye godt å velge mellom; bringebær, blåbær, jordbær, rips, bjørnebær, kirsebær og solbær. Mine favoritter er blåbær, kirsebær, solbær og jordbær.
For å gi en mer kremet konsistens kan du tilsette en halv, gjerne frossen, banan. Dette er spesielt gunstig etter en treningsøkt!

For å gjøre smoothie om til et helt måltid elsker jeg å ha i tilsetninger som løfter den til nye høyder næringsmessig. Her er det kun fantasien som setter grenser.

Protein:
Mange er skeptiske til proteinpulver, de forbinder det kanskje med bodybuilding og er redd for å legge på seg ved å bruke det. Det kommer helt an på hvordan du bruker det. Hvis du drikker proteinpulver i tillegg til maten du spiser og kommer i overskudd av kalorier per dag vil du legge på deg som med all annen mat. Jeg tilsetter derimot proteinpulver til smoothien min hver dag for å gjøre den proteinrik og mettende. Da holder jeg meg gående helt til lunsj, og jeg holder blodsukkeret mitt mer stabilt.
Vil du ikke bruke proteinpulver kan du ha i kesam eller gresk yoghurt.
 
Fett:
Fett er livsviktig og bør inngå i alle dagens måltider! I smoothie er min favoritt nøttesmør. Mange skvetter litt når jeg sier dette, men det er faktisk kjempe godt! Hvis du ikke liker dette, eller ikke tåler nøtter kan du bruke linfrøolje. Det er rikt på omega3 og gunstig for hud og immunforsvar. Kokosolje er også en vinner!
En dose fett i smoothien gjør at den kan brukes som et fullverdig måltid.

Supermat:
Supermat er mat med et ekstremt høyt innhold av næring. Mine favoritter i smoothie er hvetegress og ricebran. En ts hvetegress tilsvarer en kilo ferske grønnsaker. Jeg anbefaler ikke å erstatte ferske grønnsaker mot hvetegress, men det er likevel en liten ekstra dose alle kan ha godt av. Ricebran er full av B-vitaminer og er derfor godt for hud, hår og negler. Etter at jeg begynte med supermat har jeg merket at håret mitt vokser raskere enn før, huden er jevnere og har mer glød og jeg har mer energi :D
Her er noen av mine favoritter:





Ha en topp søndag :D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar