onsdag 15. oktober 2014

Eplegranola - gjort enklere

Jeg kan ikke understeke hvor viktig det er å lage mat fra bunnen av. Det kan sikkert oppleves som et mas i starten, men det er noe vi ikke kommer unna hvis vi vil leve en sunn livsstil. Når vi lager mat fra bunnen av vet vi akkurat hva som tilsettes, og vi kan selv bestemme hva vi får i oss. Det er dessuten ikke spesielt tidskrevende eller vanskelig, det krever kun en dose planlegging :)
 Granola, eller musli, er noe jeg alltid lager selv. Både fordi det er mye tilsatt sukker og ugunstige fettsyrer i de fleste ferdige varianter, og fordi de beste alternativene er svært dyre. Derfor ser jeg det som en vinn-vinn å lage den selv! Oppskriften på elpe-granola har jeg nå laget i en enda bedre, og enda enklere versjon, og denne skal jeg dele i dag. Ved å bruke ferdig eplemos slipper du å stavmikse eplene selv, og da går hele prosessen raskere ;)
1 kg havregryn
3 dl havrekli
2,5 dl linfrø
2,5 dl hakkede valnøtter
2 dl kokosflinger
En boks helios økologisk eplemos (usøtet)
50g ekstra virgin kokosolje
1/2 dl vann
1 ss sukrin gold
3 ts steviosasukker
2-3 ts kanel
litt pumpkin pie spice hvis du har
en dæsj salt
 Bland først havregryn, havrekli, linfrø, nøtter og kokos i en dyp langpanne. Så smelter du kokosoljen på lav varme i en kjele (eller stekepanen som jeg har brukt), og har i eplemosen, søtning og krydder. Når dette er godt blandet, heller du massen over det tørre og blander godt.
 Stek muslien på 160 grader i 20 minutter før du rører i den. Gjenta dette to ganger til, så den stekes i totalt en time.
 Her har jeg smaksatt min egen yoghurt. Ved å varme blåbær og bringebær og blande dette med havreyoghurt får jeg en smakfull yoghurt helt uten tilsatt sukker. Hvis du vil ha den litt søtere kan du ha noen dråper stevia i blandingen. Dette smaker helt nydelig med et par skjeer eplegranola på, og kan brukes både som frokost, mellommåltid eller dessert :)
Hjemmelaget musli på glass er også fine vertinnegaver, eller som en liten julegave til den som har alt ;)

2 kommentarer:

  1. Helt enig med deg. Å lage mat selv er kjempeviktig, og så lettvint bare man tenker litt frem i tid.
    Denne granolaen høres nydelig ut♥

    SvarSlett
  2. Eplemos av epler fra hagen har jeg i fryseren. Kan også erstatte smør i enkelte oppskrifter. Men hvor stort er glasset fra Helios? Fem dl.?

    SvarSlett