fredag 3. oktober 2014

Lun quinoasalat

Quinoa er faktisk ikke et korn, men et frø. Selv om det klassifiseres som en kilde til karbohydrat er quinoa en fullverdig proteinkilde. Det inneholder nemlig alle de essensielle aminosyrene. Quinoa kan brukes i supper, gryter, salater, som tilbehør eller som grøt. Veldig brukervennlig med andre ord! Denne salaten er en gammel favoritt. Hver gang jeg lager den går den ned på høykant hos kjæresten, og det er ikke så vanlig når det gjelder salater generelt! Prøv den og se selv hvor god den er :)
 Hvordan koke quinoa:
Det første du må gjøre er å måle opp hvor mye quinoa du skal ha, jeg bruker ca en halv dl per person. Ha quinoaen i en sil og skyll godt. Dette er viktig da skallet har et bitterstoff i seg som skal skylles bort. Ha den skylte quinoaen i en kjele, og ha oppi 1 dl vann per person. Du skal altså ha vann og quinoa i forhold 2:1. Ha i en halv økologisk hønsebuljongterning og kok i rundt 20 minutter. Quinoaen er ferdig kokt når det kommer små "haler" ut av den, det er vanskelig å forklare, men du skjønner det når du ser det ;)
P.S. Det er optimalt å bløtlegge quinoaen over natten før bruk, men det er ikke livsviktig!

Mens du koker quinoa kan du blande salaten. Jeg blander alfalfaspirer, bønnespirer og mais. Jeg spirer egne alfalfaspirer, se dette innlegget hvis du vil prøve det!
Du kan selvfølgelig ha i flere ingredienser, som paprika, løk, purro osv, men av og til ønsker jeg en enkel salat der smakene virkelig kommer frem.

Når quinoaen er ferdig kokt har jeg i en liten ts smør, dette gir kjempe god smak!

Ha quinoaen over salaten og bland. Strø gjerne gresskarkjerner over :) 

Nam<3

2 kommentarer:

  1. Deilig!
    så flink du er som spirer selv- det skal jeg også i fremtiden :) Spirer er jo så godt.
    ♥♥

    SvarSlett