tirsdag 1. januar 2013

Tomatsuppe

Etter julen syntes jeg det er deilig å komme inn i rutinene igjen. I det siste har jeg fått dilla på å lage supper fra bunnen av. Det er enkelt, sunt og godt. Denne falt i god smak hos både samboer og foreldre på besøk. Jeg koker suppe på hjemmelaget kraft som min snille mamma lager til meg. Eget innlegg om kraft kommer ;)




 Super tomatsuppe:

4 porsjoner
  • 2 ss meierismør eller ghee
  • 2 gule løk
  • 4 fedd hvitløk
  • 4 dl hjemmekokt kraft av f eks kylling eller kalkun
  • To pakker økologiske hakkede tomater (jeg brukte den fra Ica som er på 500g)
  • Basilikum, oregano, himalayasalt, paprika, hvitløk, ingefær, gurkemeie og soppkrydder (jeg lager selv fra selvplukket sopp) og kayenne
  • 1 ts sukrin
  • 2-4 ss fullfedt kokkosmelk (smakes ikke)
Stek hakket løk og hvitløk i en stekepanne i smør/ghee. Samtidig koker du opp kraften i en kjele. Når det koker tilsetter du hvitløken, tomatene, krydder og sukrin, og lar det hele koke i ti minutter. Skru av varmen og bruk en stavmikser til du får en glatt suppe. Så er det bare å tilsette fløten/kokkosmelken og nyte. Enkelt som bare det :D



Jeg liker kokkosmelken fra rema1000 best, den har den høyeste andelen ren kokkos av alle jeg har funnet. Den er dessverre ikke økologisk!
Du kan sikkert bruke vann og buljong i stedet for kraft, men kraften gjør suppen både sunnere og mye bedre på smak.


Jeg elsker krydder :)

Til kjæresten hadde jeg i noen pølsebiter stekt på forhånd, og til meg selv strør jeg hampfrø over! Utrolig godt :)

Hampfrø herfra

På bildene har jeg laget dobbel porsjon ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar